19. januar 2005

Ny laketur i Glomma 18. januar

Fine forhold og et generelt behov for å komme ut i frisk luft gjorde at jeg og fiskekompis Ståle nok en gang satte kursen for Glomma i går kveld. Det fine med lakefiske (for småbarnsfedre) er at det gjør det mulig å stikke på fisketur etter at ungene er i seng, selv om det blir tidlig mørkt. Se fiskerapport med bilder!Vi var vel på plass ved elva rundt 20.30 en gang, og det var et par andre fiskere ute også. Det gikk ikke veldig lenge før den første laka var på land - Ståle fikk opp en på 675g. Så ble det stille en liten stund før det nappet nokså kraftig i den ene stanga mi, og jeg kunne etter en liten fight lande en lake på 1625g. Mens jeg løsnet kroken på den nappet det i en annen av stengene mine, og snart sto jeg med en på 1500g også, en hannlake og en hunnlake, fant jeg ut.

Hunnlake på 1625g/57cm og hannlake på 1500g/56cm

Etter dette ble det litt stille en stund - vi hadde noen napp, og noen som kjørte seg fast i bunnen. Ståle fikk også opp en forbausende sprek lake på 625g som vi begge var sikker på var større.

Ståle kalibrerer vekta og veier fisken

Nok en gang viste sild seg å være en helt greit lakeagn, og enkle paternostertakkel virker fortsatt minst like bra som glidende takkel, såvidt jeg har erfart. Fikk også bekreftet at nå elva er farget går laka nær land - den største laka tok på ca. 2m dyp, 5-6 meter fra land...

Ingen kommentarer: