23. oktober 2004

Enda et lakeeksperiment = storgjedde - 23.10

Prøvde nok en gang etter laka i dag. Feiret eldstejentas 6-års bursdag først, så jeg kom seint avgårde - og var på plass i Glomma rundt 20.30.

Bunnmeitet med tre stenger og relativt små makrellbiter, hadde noen run, fikk ikke kroket noen, men det var fint å være ute (ganske mildt og helt vindstille), så jeg hadde det fint...

Litt over klokka 22 var det et tydelig napp på den ene stanga, og jeg ga tilslag. Skjønte straks at vi snakket om noe annet en lake, og hadde en temmelig heftig gjeddefight i mørket - det plasket og sto i der ute i mørket et sted, og etter en stund fikk jeg presset en praktfull storgjedde inn til land, til tross for 0.50 monofortom og enkeltkrok i størrelse 1/0 (forøvrig perfekt plassert i munnviken). Manglet selvfølgelig håv, men fikk løftet den inn på land på et vis. Oppdaget så i rask rekkefølge at kameraet lå igjen hjemme, og at jeg bare hadde med meg Samson-vekta som går til 5kg - min potensielle nye pers ble derfor, slik som min eksisterende, bare dokumentert med lengde: 116cm, feit høstgjedde

Pussig egentlig at storgjedda gidder bry seg med så små agn - vi snakker om en liten bit makrell omtrent på størrelse med en fyrstikkeske... Morsomt var det uansett, men lake er jeg altså fortsatt uten...

Ingen kommentarer: