19. juni 2018

Vindusfiske våren 2018 - 14.4, 15.4, 21.4, 22.4, 1.5, 6.5, 10.5, 12.5 & 18.5

Lørdag 14.4
Trosset all fornuft og gjorde som forventet i går - tok årets første vadetur med Andreas. Forbausende klart vann til tross for veldig mye ferskvann her og der. Resultatmessig var det omtrent som forventet: Vi fant totalt 7 tunger, ingen store (største kanskje 8-900g). Ingen var å se noe sted, ganske få skrubber, 3 gapeflyndrer, temmelig mange små rødspetter. Mye småsei som surrer rundt fortsatt, en og annen sil og kutling og et par sø. Fant en tangbrosme som ble skremt av lyset og stakk da jeg skulle fiske på den. Turens store overraskelse ble dog en fisk jeg aldri har sett på grunna før (og heller aldri sett levende i Oslofjorden): Plutselig lå det en relativt stor kloskate foran meg, tipper 7-800g. Den likte ikke lys, men ble trigga av en halv ansjos og la seg over agnet og tygde på den. Turte ijkke å gi tilslag fordi jeg var redd for å være for rask og feilkroke den, men det endte med at den spytta ut ansjosen og svømte sin vei. Kult å se dem på grunna likevel da!

Søndag 15.4
Ny tur med Ole-Håkon og Steinar fra NJFF - vi fant noen tunger, men jeg fiska ikke på noen denne gangen. Ole-Håkon fant en gigantisk, men den forsvant dessverre.

Lørdag 21.4
Ny tur med Ole-Håkon. Vanskelig å finne børstemark, så vi måtte ty til nødagn. Fant ca. 10 tunger hvorav et par-tre kom på land. Jeg fant også to slettvar, en rett under 2 kg som endte med å kroke seg selv i sida, og en på 1430g som hugg momentant på ei lita sild.

Søndag 22.4
Ny tur med Marius, gikk et relativt kort strekk, og så en temmelig bra haug med tunger til sammen - anslår 15-16 stk hvorav kanskje halvparten fikk en tur på land. De fleste over kiloen, og noen svært solide: Jeg fikk en på 1555g på tampen, og Marius en på 1505g. De fleste ble som vanlig satt tilbake...

Tirsdag 1.5
Alenetur. Høyt og skvulpete vann, så bare noen få tunger - men ganske mye annen fisk.


Lørdag 6.5
Jeg, Marius og Andreas dro langt ut i fjorden på jakt etter piggvar. Ikke topp forhold, men vi fant noen denne gangen også. Husker ikke helt hvem som fikk hva, men noe ble det ihvertfall:-)

Torsdag 10.5
Jeg og Ståle på tur. Vanskelige forhold, så vi reiste langt ut i fjorden. Fant til slutt noen piggvar: 2690g + en ikke veid og gjenutsatt på meg (drøye kiloen), og en på 2155g på Ståle.

Torsdag 12.5
Jeg og Andreas dro langt ut i fjorden etter piggvar igjen. Vanskelig å vade, og ingenting å finne. Jaja - så var piggvarsesongen på våren mer eller mindre over for i år.

Fredag 18.5
Jeg og Stein tok turen ut i fjorden. Vi begynte med en økt duppfiske etter horngjel, men de ville ikke leke - bare noen få forsiktige touch. Deretter tok vi et kort sveip med vadere, og det leverte sinnsvakt. Fant 30+ tunger, langt de fleste over kiloen. I tillegg fant jeg min aller første fjesing på vadefiske, og den tok momentant. Gøy, og grei avslutning av vårsesongen:-)

Ingen kommentarer: