1. oktober 2017

Vindusfiske høsten 2017 - 1.9, 2.9, 9.9, 22.9 & 23.9

Fredag 1.9
Jeg, Marius og Andreas var på en vadetur fredag 1.9. Skulle først fiske nåler men fant ingen på 5 minutter og mistet dermed interessen, som vanlig. Så vada vi et langt stykke sørover. Mye tunger å se, tror vi endte på til sammen rundt 40 (!). De fleste var fra 7-800g og nedover, og fikk ligge. Jeg nappa opp 3 stk, den ene ble veid til 1050g og sluppet ut, den andre var tett under kiloen og hadde slukt så den ble med hjem. Den tredje var drøy - målt/veid til 51 cm og 1490g og den største høsttunga vi har fått, skulle egentlig vært satt ut, men hadde slukt så jeg måtte ta den. Andreas fikk en slettvar på 1400-ish og en tunge, og Marius fikk en liten haug tunger på rundt kiloen. Alt i alt en temmelig bra+ høstøkt i fjorden.

Lørdag 2.9
Jeg og Andreas tok en ny vadetur. Full fokus på var,men vi så en del forskjellig. Andreas fikk en skrubbe på 820g, ellers så vi tungevar, rødknurr, små tunger, 3 slettvar og 4 piggvar. Jeg fikk en flott piggvar på 1940g.

Finfin piggvar på 1940g (Foto: Andreas Næristorp)

Lørdag 9.9 
Jeg og Stein tok en liten seinøkt i fjorden. Testa et par nye langgrunne sandstrender. Mange dvergulker, noen skrubber, en rødknurr, sø, ål, etc. Finner en kilospiggvar på den ene stranda som Stein får fiske på siden han mangler arten. Det tok ca. 5s før den hugg, men den satt ikke før på andre forsøk - art nr. 99 for Stein. Jeg fiska også på en piggvar på drøye kiloen, men den ville ikke leke. Gav oss ganske tidlig siden vi kom seint i gang...


Fredag 22.9 
Jeg og Andreas gikk et ganske langt strekk i Oslofjorden. Været ble kjapt temmelig mye dårligere enn meldt. Rakk ikke å grave børstmark, for vi ble stående halvannentime i bilkø nedover pga. trafikkulykke. Det endte dermed med at vi gikk rett forbi 7 tunger, 5 av dem over kiloen - men jeg fikk en piggvar på 1690g og fiska på en slettvar typ 1200-1300g. Ikke så verst for en 2-timers det...

 Fin piggvar på 1690g - utrolig tøffe tegninger på denne! (Foto: Andreas Næristorp)


Lørdag 23.9 
Jeg. Andreas og Ole-Håkon tok en liten økt i fjorden. Vi møtte Ole-Håkon etter en liten testtur på en helt ny strand - som dessverre ikke leverte noe, men var finfin og må besøkes igjen snart. Fiska deretter strendene der jeg og Stein hadde vært. Fant 2 slettvar og 4 piggvar. Ole-Håkon fikk en på drøye halvkiloen, Andreas en på rett over kiloen, og jeg en på 1280g. Grei uttelling på en kort økt...

Ingen kommentarer: