29. mai 2016

Gjørsfiskerier - 20.5, 22.5, 25.5 & 27.5

Øyeren 20.5
Jeg, Ståle og Andreas testa en ny plass. Mye bølger og vanskelig nappindikasjon, men det ble først en litt større snipe på Andreas (3-4) og så en mindre en på Ståle (rundt 2 et sted). Når det skumra roa vinden seg, og vi hadde masse gjørsnapp - men ingenting satt. Jeg fikk til slutt kroka en fisk godt ut i skumringa - småfin sak faktisk - med 3660g er den blant mine større gjørs, selv om jeg bruker aaaalt for mye tid på denne fisken hvert år.

Fin Øyeren-gjørs på 3660g/71 cm (Foto: Andreas Næristorp)

Øyeren 22.5
Det var meldt et "hull" i regnet med vindstille og 15+ søndagskvelden - mao. skikkelig gjørsføre. Rotta meg derfor sammen med Andreas og tok turen til Øyeren igjen. Stakk innom Dyno med kastenettet for å fylle agnfiskbøtta. Var en fyr der som fiska laue med garn, så jeg hadde litt begrensa armsving, men fikk opp et drøyt hundretalls fine agnfisk og dro videre.

Denne gangen var go'plassen ledig, og vi sikta oss inn der. Litt for lavt og klart vann - men vindstille og fine forhold med småfisk som vaka rundtom og en og annen jagende rovfisk. Tok ikke lange tida før vi hadde første gjørsnapp - men som vanlig satt ingenting. Deretter ble jeg plaga med en terne som tok agnfisken min flere ganger (grunt ja...) og så en gjeddesnipe. Da Jeg hadde hatt den på land 3 ganger gikk jeg 50 meter bort og satte den ut der - med det resulatet at Andreas fikk den i stedet...

Fra 22 og utover tok det av med gjørsnapp. Noe smånapping, noe skikkelige napp, noen fisk som glapp etter en liten stund. Var borti noen bra fisk, og noen ikke fullt så bra. Noen av siste kategori kom etter hvert på land - jeg endte vel på 5 smågjørs, Andreas fikk 1 samt en litt større snipe på 4-ish. Det regna litt innimellom, men føret ellers var genialt, og strengt tatt burde vi nok sittet hele natta - men med jobb i dag kom vil til at kl. 01 måtte vi gi oss.

Øyeren 25.5
Denne gangen rotta jeg meg sammen med Andreas og Marius. de var på plass før meg, men hadde ikke hatt all verden action før jeg kom. Vi fiska småfisk på toppknytt og prata skit til det skumra - da begynte det å smånappe hos meg og Andreas uten at vi greide å kroke stort. Jeg fikk etter hvert en trinn standardgjørs på venstreflanken - trinn sak på 1640g.


Nesten gyteklar Øyeren-gjørs på 1640g (Foto: Andreas Næristorp)

Marius var litt snurt fordi han ikke hadde hatt noe napp, men slo grusomt tilbake med et dobbelthugg der han landa begge fisk. Etter dette døde fisket fort, og vi gav oss etter hvert, siden vi innså at det ikke ble det helt store denne gangen heller.

Øyeren 27.5
Hadde trua på at det skulle være skikkelig gjørsføre på Øyeren fredag - stabil vannstand, lite vind og bra lufttemperatur. Jeg og Ståle rotta oss derfor sammen, og Andreas hengte seg på. Rigga oss opp i 20-tida og hadde grisetrua. Slo ihjel ventetida med å fiske laue, mort, flire, hork og diverse rare hybridblandinger på toppknytt. Utover det skjedde absolutt ingenting - og vi mista sånn smått om senn den trua vi hadde... Noe sporadiske smånapp fra 23 og utover, men ingenting som satt. Ellers ikke engang en snipe å få. Jaja - da var vel Øyerensesongen over for i år, og gjørsen i gang med gytinga...

Ingen kommentarer: