10. september 2013

4 nye tungeturer 5.-8.9 - ny art og tungepers

Det har blitt 4 nye tungeturer siden sist oppdatering - tungetur nr. 13 - 16 for min del. Mange nye steder er testet, og resultatet har generelt sett vært over all forventning, selv om vi også har lett en del steder der det ikke har vært all verden spennende å finne...

13. tungetur 5.9 
Tur med Andreas for å teste et helt nytt sted. Etter at vi hadde plukket børstemark i blåskjella (et av de første stedene i Oslofjorden jeg har vært der det faktisk funka) rigga vi oss opp, og begynte nedover. Det gikk kanskje 3 min, så fant Andreas en panserulke (!) den gulpa ned børstemarken uten videre, og dermed ble det ny art på Andreas - wow!

Så fisket vi strekka nedover - fin tungebunn, men ikke mange tunger å se faktisk. Andreas fant en og fikk den - den viste seg å være 1050g/45cm og dermed ny pers for ham. Jeg fant en og fikk den - den var 915g/42cm. Det var alt på tungefronten, men 100% uttelling er jo ny rekord, og snittvekta ble jo rådrøy (!).

Vel oppe på den første stranda fant Andreas pokker meg en panserulke til! Jeg fikk fiske på den siden han faktisk hadde arten (noe som i seg selv er sykt), og etter å ha jaget den rundt en stund prøvde jeg "tungetaktikk": Jeg la agnet 1 cm foran snuten og slukket hodelykta. Og jadda, det funka - panserulke på meg også, og dermed art #99!

Hadde glemt mikrovekt - men 5g vekta sa 30g/16,5cm

14. tungetur 6.9 
Fredagskvelden var Ole-Håkon klar for tur - og han hadde veldig lyst på å få kryssa av arten. Vi begynte med børstemarkplukking. Ut over kvelden testet vi ikke mindre enn 4 ulike plasser. Vi så totalt ganske mye tunger, og totalen for kvelden ble 8 tunger på land, og hele 29 ble observert. 

Ole-Håkon fikk ihvertfall den etterlengta tunga og forbedret også persen opp til 940g i løpet av kvelden. Andreas fikk 3 stykker, og Terje fikk to, mens jeg var ganske beskjeden og tok opp bare 1 denne kvelden. Jeg brukte dog en del tid på en helt annen fisk - men det kommer jeg nok tilbake til etter hvert...

15. tungetur 7.9
Lørdagen var Stein med. Vi testa to nye områder. Første strekka vi testet var skrubbeland, faktisk såpass til skrubbeland at det er notert til seinere. Den andre strekninga var kjempespennende - jeg endte på 4 tunger, 2 av dem over gjeldende pers: 1110g/45cm og 1130g/47cm.


Nydelig ny tungepers: 1130g/46,5 cm (Foto: Andreas Næristorp)

Vi så også flere drøye fisk her - definitivt et sted som skal besøkes igjen ved anledning!.

16. tungetur 8.9
Tur med Jonas og Andreas denne gangen. Tenkte å teste en strekning nordover og rusla forbi skrubbeland. Jeg fant en tunge langt ute og fikk denne (510g). Vi gikk så tilbake på startstranda og spotta 4-5 fisk der, Andreas fikk en nestenpers (1040g/45,5 cm) - usikker på om jeg/vi har sett den før. Jonas vader seg imidlertid rett på "flekkegrisen". Han fisker på den leeenge og greier jammen å true den til å ta. Den har et stygt sår på hodet, men ingen tvil om at det er den gamle kjenningen vår. 46 cm lang, bra tykkelse - anslår at den pendler mellom 1150g og nrek, og det viser seg å stemme. Etter kontroll på et par vekter konkluderer vi med 1180g/47cm. 
 

Har ellers en del spennende observasjoner fra rusleturene langs land, vi dekker jo temmelig store områder på en tur. I tillegg til mye stor skrubbe og SØ har vi sett bl.a. rødspetter, havabbor, slettvar og piggvar - samt lomre og ulker. På mikrofiskfronten er det jo da selvsagt panserulke, mye nålefisk og kutlinger og en og annen raritet...

2 kommentarer:

Haze sa...

Sinnesjukt! Vilket fiske!! Grattis till skäggsimpan också drömfisk!

;kjs sa...

Ja, tungefisket vårt har etter hvert blitt helt utrolig produktivt - kunne aldri forestilt meg at det skulle løsne så vannvittig. Jeg har nå hele 15 tunger på land, og jeg tror Andreas har en mer...