9. februar 2013

Hurdalssjøen 8.2

Har jo lenge hatt lakeresearch i Hurdalssjøen på programmet, men bortsett fra et par-tre mislykka turer på høsten har jeg aldri kommet meg avgårde.

Tenkte jeg endelig skulle få gjort noe med det, og prøvde å få med meg Ståle, men han kunne dessverre ikke. Snakket også med Kjell-Arne i SFK Eidsvollingen, og han hadde lignende planer, og vi hadde fått temmelig sammenfallende tips om plasser, så vi hadde en tentativ avtale om å møtes der oppe.

Nå viste det seg imidlertid at heller ikke Kjell Arne fikk til tur, men han igjen hadde snakket med Nanablag, så da ble det til at jeg og Nanablag møttes der oppe i stedet. Veldig fint å få selskap, hadde vel havna i sofaen med en øl hvis ikke. Hadde sett meg ut en plass som så veldig lovende ut på papiret: Sand og grunner inn mot land og tilsynelatende bra dyp utenfor. Nanablag var på plass før meg, og meldte om veldig grunt vann, og da jeg var på plass rundt 20 en gang hadde han ødelagt borret sitt i bunnen, og ikke funnet vann særlig over 2 meter.

Etter litt rådslaging og litt borring rundt ble vi etter hvert litt rådville da det var vanskelig å finne dyp over 2-3 meter. Sykt tykk is og sløvt 200mm-borr gjorde sitt til at research var tung jobb. Plutselig raste imidlertid dypet til 10m+ og vi fant en fin skrent å fiske på. Trua steg betraktelig og vi plasserte ut et par-tre statiske stenger mens vi dunka rundt i området. Dypet vi fisket på varierte fra ca.4-5 til 10-12 meter, og bunnen var semihard. Det burde definitvt kunne være lake der, men etter noen resultatløse timer konkluderte vi med at vi sikkert ikke var på riktig plass til riktig tid denne gangen heller. Om det var tida, plassen eller begge deler som var feil er det selvsagt vanskelig å si sikkert, men noe var det nok... Jaja - neste gang!

Ingen kommentarer: