17. august 2008

Feriefiske - Bømlo/Sunnmøre

Bømlo 6.7-13.7
Første del av ferien var på Bømlo. Ikke allverden å skrive om: Tregt fiske og lite action, ny pers på kveite med 2100g og gapeflyndre som ny art - samt småpen sandflyndre på 770g - alt på flyndreplassen min. Ellers bare hågjel, liten lange og småpen lyr (4+) på dypvannskaia og mengder med småfisk (gylter, lyr, torsk, sandflyndre). Selv makrellfisket var tregt, slik at agn var en issue, men nest siste kvelden fant jeg endelig en stim, og da fikk jeg mer en jeg trengte på et par-tre kast...

Utover det hadde jeg et interessant forsøk etter ål - men det blev intet... Utpå kvelden greide imidlertid en 100g-ørret å få gulpet ned en hel reke og tre seg inn på kroken - jaja... Vannet har imidlertid potensiale. Og ellers var vel lyren et høydepunkt ved siden av kveita - lurte en god stund på hva det kunne være, den tok på bunnen fra dypvannskaia - 150m+ og hadde noen heftige utras i starten, som fikk meg til å lure fælt på hva det kunne være. Lyr var vel en av de minst spennede mulighetene, menmen...

Sunnmøre 13.7-26.7
Kort sagt ikke det store - utover stor taggmakrell har det blitt lite spennede. Hågjel på den dype plassen, noen langer på kaia og ellers mye leppefisk og småsei (samt de obligatoriske sypikene). Prøvde flere ganger etter glassvar på småbåthavna uten resultat. Gjorde et seriøst forsøk på havål i Hjørundfjorden, men det ble med et eneste run i skumringa, sikkert ikke havål en gang - det er nok litt tidlig på året ennå. Testet en ny plass i Sykkylven: Spennende plass med mye smånapping, men kun noen småflyndrer + knurr kom opp (+ sypiker selvsagt). I går testet jeg en ny plass her på Stranda - jevn mudder/sandbunn og 60+ meter, men det eneste som dukket opp var en brosme på 2-3 kg.

Hadde besøk av Ståle med familie - vi tok en liten kveldstur der Ståle fikk plukket noen nye arter, deriblant taggis. Jeg fikk en ganske drøy en her en kveld før (940g), men i går kom det opp et realt beist. Veide den til hhv. 1125g, 1140g og 1150g på 3 ulike vekter, lengden var nøyaktig 50 cm. Etter en stund i fryseboksen ble det en tur på Posten for få en nøyaktig vekt og 1163g/50cm ble endelig resultat...

Har også i lengre tid hatt planer om å teste fjorden der min far kommer fra (Romsdalen), som jeg fisket mye i min barndom. Husker at det kom opp mye spennede der da min bestefar fisket med garn og line, deriblant blålange, steinbit, breiflabb, havål, skate, skjellbrosme, kveite og lysing, foruten diger hvitting, hyse og sei. Vi brukte bare å denge sluk, og fikk stort sett torsk, torsk og sei...

Gjorde derfor to ting: For det første brukte jeg store deler av lørdagskvelden til å driftfiske for å se om det dukket opp noe spennende, for det andre satte jeg en line fra ca. 100m dyp ned til 180m... Totalt sett kan det knapt kalles noen suksess: Driftfiskingen gav lusuer og sypike, samt svarthå når det ble mørkt... Rolling Eyes Men forholdene var veldig interessante: Områder med hardbunn innimellom mykbunn, og veldig lite avdrift som gjorde det mulig å fiske veldig lett (100g søkke holdt i massevis). Var bra med napping der nede også, men vanskelig å kroke. Fisket også litt fra land utpå kvelden/natta og da kom pigghåen gitt! Tok noen pigghå på 1-2 kg før jeg gav meg, og var litt bekymret for lina... Og ganske riktig: Da lina ble dratt dagen etter hadde den blitt utsatt for pigghåangrep. Den hadde også noen hågjel, faktisk ganske mange og ikke minst det jeg håpet på: Den hadde en blåkjeft, og den var diiger! Vil anslå 1,5+! Den var imidlertid spist opp av pigghå. I tillegg kom det opp en sjøkreps - så til neste år skal jeg faktisk kjøpe sjøkrepsteiner, sjøkreps er det beste jeg vet!

Ingen kommentarer: