19. april 2006

Påskefiske - 10.4, 14.4, 15.4 & 17.4

10.4:
Etter å ha sett på godværet hele dagen, mens jeg gjorde kjedelige ting som å rydde garasje etc, var jeg utrolig gira på en kveldstur etter stam. Det er fortsatt mye is rundtom i Glomma, så jeg hadde vel ikke helt trua på fisk, men tenkte at en rekognoseringstur kunne være fint...

Pakka et par feederstenger, reke og pølse og litt grunnfor og la i vei. På parkeringsplassen sto en kjent bil - det var Steins (- to sjeler en tanke ). På fiskeplassen var det ekstremt lav vannstand, men plass/åpent vann nok til et par fiskere. Stein var som sagt allerede på plass, uten at han hadde fått noe. Vi sto snart der i vårsola og kikket på feedertuppene våre begge to, men action var det lite av, bare noen små forsiktige bevegelser i tuppen innimellom, men ingenting som satt på kroken...

Jeg måtte pakke sammen litt tidlig, men da jeg hadde tatt ned en stang var det plutselig en fisk oppe og tok en brødbit inne på swimen min. Den var oppe to ganger nokså kjapt, og både jeg og Stein plasserte hvert vårt agn i området. Jeg ble den heldige, og ganske raskt var det et kraftig napp i stanga mi. Fisken ble kroka og den var tung, men ikke særlig sprek. Siden jeg ikke hadde tro på fisk hadde jeg ikke håv, men Stein redda meg og håva en klar ny pers på stam ! Ikke hadde jeg vekt eller kamera heller, men Stein redda meg nok en gang... Ny pers på 2320g/52,5cm var et faktum

14.4:
Liten tur igjen - ikke særlig action... Det ble med en liten stam på rundt kiloen, samt en liten lake som hadde en Owner-krok i kjeften som viste seg å være Steins...

15.4:
Ny tur, fortsatt tregt fiske. Hadde innimellom noen smånapp, men kroket ingenting. Like etter solnedgang var det imidlertid fisk oppe flere ganger et par ulike steder, og jeg greide å lure den ene, og den gav en heftig fight før den lå trygt i håven. Lenger enn forrige gromfisk, men adskillig tynnere: 1870g/53,5g

Hadde på ytterligere en fisk, men det ble fort veldig kaldt etter at sola gikk ned, så jeg pakket sammen ca. 21.30

16.4:
Jeg testfisket et par steder i Glomma igjen, selv om jeg primært var på tur med fruen... Ganske håpløse forhold med strekt farget vann og mye vind, men jeg greide å lure frem noen stam gitt, selv om ingen kom på land. En av dem var oppe flere ganger rett utenfor meg, og den var STOR Blir ny tur i området så snart forholdene blir brukbare, tror strekningen har potensiale for grov stam med litt gutsing

17.4:
Prøvde etter buk i Vorma - sammen med fiskekompis Ståle. Vi sleit også med vind, regn og etter hvert sludd og hagl (!). Imidlertid var fisket såpass at vi holdt ut en stund, og hadde det ikke vært for at to fyrer som kom og plasket med sluk midt i swimen vår, tror jeg det kunne blitt enda bedre.

Imidlertid ble det 6 buk på meg: 2 rundt 1-1,2kg, samt 1410g, 1520g, 1560g og 1650g. Ståle hadde også 2 stk på land. I tillegg nappet det hele tiden, bortsett fra når slukdengerene jaget bort fisken...

Ingen kommentarer: