30. august 2005

Høstdepresjon på fiskefronten...

Synes fisket har gått virkelig utrolig trått i det siste, og jeg har også vært litt uinspirert etter ferien. Har problemer med å velge art, metode og sted, og har derfor fisket nokså usystematisk og lite målrettet de få turene jeg har vært ute. Samtidig blir det stadig tidligere mørkt, og nå fremover blir kveldsfisketurer vanskeligere å få til, i tillegg blir variasjonsmulighetene færre - siden ikke alle arter kan fiskes i mørket. Kort sagt: Høstfiskedepresjonen er over meg...

Det får meg til å tenke litt på hvorfor jeg egentlig fisker: For meg er fisking primært rekreasjon og avstressing, og jeg merker at jeg fisker mer dess mer stress det er i livet ellers. Alt annet ved fiskingen er egentlig bare bonus. Samtidig blir en nok mer fokusert på resultater dess mer en fisker. Både metodene og målsetningene blir mer og mer spesialiserte og ambisiøse - og dermed øker sjansene både for å lykkes, og mislykkes totalt...

Så hvorfor lykkes jeg så dårlig med fiskingen for tiden? Jeg tror det mest av alt handler følelse: Jeg fisker stressa (føler jeg har dårlig tid, må rekke mest mulig før det mørkner), jeg er alltid usikker på valgene jeg gjør (valgte jeg riktig sted?, fisker jeg etter riktig art?, har jeg riktig agn?, er dette riktig metode?, ...) og jeg er veldig lite målretta.

Suksess på fiskefronten handler for min del om følgende ting, tror jeg: Hvis jeg greier å roe ned og slappe av med fiskinga, blir jeg straks mer motivert og målretta - da får jeg trua igjen, fisker mye mer konsentrert og sjansene for suksess øker. Erfaringer får meg i tillegg til å fiske mer systematisk og effektivt når jeg fisker. Alle blanketurene danner et erfaringsgrunnlag både for tid, sted, metode og agn. Til sammen utgjør dette det jeg vil kalle fiskeintuisjon: Jeg tror dette er summen av de erfaringene vi har (bevisste og ubevisste) som fiskere. Av og til "føler vi" at akkurat der står det en fisk, eller at akkurat nå bør vi fiske i det vannet, eller at en metode eller et agn bare er riktig...

Men mest av alt handler vel vellykket fiske om research + flaks. Også tid da, dess mer en fisker dess mer fisk får en - før eller seinere... Nå har jeg snart 10 turer uten OK fisk, så den neste jeg får blir nok et skikkelig beist;-)!

Ingen kommentarer: