13. februar 2005

Laketur 12.2 - laue & gjensyn med spøkelsegjedda

Det ble en ny tur etter lake i går kveld, selv om jeg bare delvis hadde trua. Møtte tre fiskere som hadde gitt opp og var på vei hjem, men fant meg en plass og rigga raskt opp tre stenger. Vannstanden var vannvittig lav, så jeg nyttet sjansen til å ta en nærmere titt på bunnforholdene (dvs. rusle en liten tur på det som vanligvis er bunnen). Fant også fort ut at det ihvertfall ikke var noe vannvittig bett, og fant derfor fram "lauestanga" (en kinesisk toppknyttstang på 3,6m) og monterte opp om 16-krok og maggot. Hadde nemlig observert store mengder smålauer på en tidligere tur, og tenkte at nattfiske etter laue burde være en grei måte å skaffe litt agn på... Det funka greit det, og jeg dro opp 12 stk. smålauer samt en hork som ble sluppet ut igjen.

Litt etter kl. 22 dro det jevnt og tungt på en av lakestengene, og etter et tilslag svarte det tregt og ganske tungt i motsatt ende av snøret. Jeg pumpet inn og var sikker på at endelig satt storlaka. Skuffelsen var derfor betydelig når en gjedde viste seg, selv om den forsåvidt var (nesten) brukbart stor. Jeg landet den med håven og dro kjensel på spøkelsesgjedda mi fra flere tidligere turer (lett gjenkjennelig pga. et sår på ryggen, som riktignok er i ferd med å gro til nå). Hadde den oppe to ganger i høst (septemper/oktober) og da var den tynn som et slips og så ikke ut som den hadde lenge igjen. Hadde den også oppe en gang i desember, og da så den heller ikke helt bra ut. Nå var den i det minste litt feitere, trolig proppfull av lakeagn og evt. lake, men fortsatt nokså skranten. Har faktisk ikke veid den tidligere, men målte og veide den nå slik at jeg har noe å sammenligne med om jeg treffer på den igjen:


Spøkelsesgjedda: 93,5cm lang og 4700g

I tillegg til at jeg altså har hatt denne gjedda på land tre ganger før hadde den også et av laketaklene mine fra en tidligere tur i munnen, et jeg trolig mistet for 2-3 uker siden, basert på fortom, svivel og krok...

Ingen kommentarer: