16. oktober 2004

Mislykket lakeeksperiment = gjedde - 16.10

Etter stort sett å ha blanket de 5-10 siste turene, uansett hva jeg har prøvd bestemte jeg meg for å likegodt prøve noe litt usannsynlig (siden det mer sannsynlige aldri har slått til).

Fisketurene mine i den senere tid har også stort sett startet etter at det er mørkt - slik også nå. Så, selv om det burde være litt for tidlig på året, prøvde jeg etter lake i Glomma. Var på plass ca. halv åtte og begynte å bunnmeite med forholdsvis små biter av årgangssild fra fryseboksen...

Hadde vel egentlig ikke helt troa, så jeg ble nokså overrasket da jeg fikk et skikkelig napp etter en god halvtimes venting. Var en stund sikker på at jeg var i ferd med å få min første lake - den var seig og "torskeaktig" i bevegelsen, og temmelig tung. Trodde faktisk også det var en stor lake da jeg først så den i lyset fra hodelykta - den var lang og tynn og hadde typisk lakeform etter min vurdering, men det var noe som ikke stemte - og snart viste det seg at det var en temmelig usprek gjedde. Lengda var på bortimot 90cm, så den burde ha veid en del også - men var vel knapt 3-3,5kg slik den så ut - den var utrolig tynn.

Og det var det - lakeeksperimentet var mislykka, så jeg får prøve igjen om noen uker, da burde sjensen være bedre. Men i det minste blanka jeg ikke - og fikk nok en gang bevis for at gjedder tar selv ganske små agn (her snakker vi en liten bit med råtten sild på en enkeltkrok størrelse 1/0...).

Ingen kommentarer: