30. juni 2022

Årets første vadetur 22.4

 

Var gira på å starte vadesesongen denne uka, men kort uke med masse jobb rett etter ferien gikk altfor fort. Tenkte derfor å vente til helga, men etter å ha sett på værmelding og vannstand innså jeg at lørdag var umulig og søndag veldig suboptimalt. Fredag så dog ok ut, så jeg kasta meg rundt og lurte med meg Andreas.

Endte med å dra et sted vi ikke har vært på en stund. Det høyt vann, halvdårlig sikt og trua på fisk var egentlig ganske lav - men vi kom til at vi måtte prøve. Morsomt å vade strekket igjen var det uansett - lenge siden sist og masse mimring. Fiskemessig var det lite å se, små skrubber, noen gapeflyndrer og rødspetter, sø og noen ynkelige torsk. Lite småfisk og nesten ingen børstemark. Etter hvert fant to tunger og plutselig lå en diger var rett foran meg. Trodde det var en slettvar og forberedte meg på at den ikke skulle bite, men da jeg slapp ned agnfiske hugg den kontant. Det var da selvsagt en piggvar og en temmelig stor en. Ny pers med god margin og en absolutt drømmefisk. Etter en veiesesjon ble konklusjonen 6700g og 68 cm!
 
Litt etter fant jeg en piggvar til - denne gangen av litt mer normal størrelse, så Andreas fikk fiske på den. Den tok også og klokket inn på 2040g. Grei start på vadesesongen og gøy å være i gang igjen!

Ingen kommentarer: