17. januar 2022

Fiskesesongen 2021 - en oppsummering

Fiskesesongen 2021 var en ganske amputert sesong for min del, mye fordi jeg dro på meg en ryggprolaps i begynnelsen av juni, som ble til en ryggoperasjon og ikke ble bra før året var slutt... Kjøpte fiskekajakk som bursdagspresang og hadde planer om å få brukt den masse, men det ble med en eneste testtur før ryggen slo seg vrang - jaja... Likevel må jeg (tradisjonen tro) oppsummere fiskeåret nå når et nytt år starter. Here goes:

Antall fisketurer: 46: Relativt få turer, mye pga. ryggprolapsen og ryggoperasjon som gjorde at fisking ble parkert i lengre perioder.

Totalt antall fisk (ca.): 600: Ikke mye å si om dette, henger sammen med antall turer.

Fiskearter - ferskvann (11): 

  • Abbor
  • Brasme 
  • Flire 
  • Gjedde 
  • Gjørs 
  • Lake 
  • Laue 
  • Mort 
  • Stam 
  • Sørv 
  • Vederbuk

Mye som ikke ble fisket i ferskvann i år - ingen suter, sik eller ørret f.eks.

Fiskearter - saltvann (25): 

  • Berggylte 
  • Bergnebb 
  • Blåstål/rødnebb 
  • Brosme 
  • Horngjel 
  • Hvitting 
  • Hågjel 
  • Knurr 
  • Kveite 
  • Lange 
  • Lyr 
  • Lysing 
  • Makrell 
  • Piggvar 
  • Piggskate 
  • Rødspette 
  • Sandflyndre 
  • Sei 
  • Skrubbe 
  • Skjellbrosme 
  • Slettvar 
  • Sypike 
  • Torsk 
  • Ulke 
  • Ørret

Stort sett resultat av vadefiske, feriefiske og turen til Midsund. Ikke veldig stort artsspekter, men det er naturlig gitt turene jeg har hatt.

Fiskearter utlandet (0): Ingen utenlandsturer i 2021, håper det kan bli tur i 2022, har mange idéer og potensielle turer på ønskelista.
 
Beste fiske/Nye perser: 
Ingen spektakulære fangster i 2021, men 3 nye perser jeg er fornøyd med:

  • Piggvar 4750g/59 cm - tatt på vadetur i Oslofjorden i oktober
  • Piggskate 7740g - en av mange piggskater tatt på Midsundturen
  • Skjellbrosme 1390g - fikk løftet persen fra Frøya mange hakk (nesten 300%), en av 5 skjellbrosmer fra Midsund
 
Nye arter: Ingen nye arter i 2021, men har heller ikke prøvd. Har noen potensielle arter på lista for 2022, men usikker på om det blir prioritert.

Planer/målsetninger for 2022
Forsøker alltid å sette opp noen mål for fiskeåret. Før gikk det mye på nye arter og store fisk, men etter hvert har fokus blitt mer og mer opplevelser og hygge. Målene for 2022 er derfor mest av alt å få brukt båten og fiskekajakken og få kommet meg ut på flere turer enn i 2021 - fortrinnsvis sammen med andre. Har veldig lyst å få fisket mer etter ørret, harr og røye, veldig lyst til å komme meg mer ut i skog og fjell, og generelt lyst til å fiske mer enn i 2021 - men med hygge i fokus, ikke resultat. Har også flere turer jeg har lyst til å ta i utlandet, men det er jo veldig usikkert om 2022 er et år det lar seg gjøre, så foreløpig legger jeg dem litt på hylla... Skitt fiske 2022!

Ingen kommentarer: