22. mai 2020

Vadeturer våren 2020 - 31.3, 7.4, 10.4, 17.4, 22.4 & 2.5

Tirsdag 31.3
Siden nesten ingen fisker (eller ihvertfall ikke sier at de fisker): Jeg greide å bryte innesittertrenden i gårkveld, og tok min første fisketur på nesten 3 måneder. Tok turen til Oslofjorden med vindu og vadere alene. Kasta først 20-ish kast med wobler etter sø mens jeg venta på mørket, hadde et hugg. Deretter vada jeg ei strekke. Veldig lite liv, fant noen få skrubber og små rødspetter, så kanskje 5-6 torsk og 4-5 sø. Ingen børstemark, bare noen få krabber, ingen småfisk. Fant dog en piggvar på 2-3 kg, men den var nedgravd, sur og gretten. Fiska på den en god stund, men den ble til slutt så sur at den stakk - vurderte en stund å håve den til mat, men den slapp unna før jeg kom så langt. Tipper vannet var 5-6 grader, rett før tungene dukker opp vil jeg tro - blir vel masse børstemark ved fullmåne om en ukes tid tenker jeg. Godt å komme seg ut igjen, selv om det viser seg at jeg har fått en rift i neoprenvaderene mine også, damn det er vanskelig å holde seg med vadere gitt...

Tirsdag 7.4
Fortsetter å fiske, siden jeg er på nippet til å sige sammen i sofaen hver ettermiddag og trenger å bryte trenden: Tok turen til fjorden alene igjen i gårkveld. Nydelige forhold: Fullmåne, vindstille og lavt vann. Fortsatt veldig dødt i vannet, nada børstemark, lite fisk ellers. Fant en ganske stor piggvar nesten med en gang, som jeg fiska på lenge. Var på nippet til å bare håve den, men på et eller annet vis greide den å snappe i seg takkelet uten at det var et skikkelig hugg. Veldig pen piggvar størrelsesmessig, men kondisen kunne vært bedre. Klokka inn på 3,9 og hadde 2 tydelige arr etter harpun. Gikk et bra strekk til, men så lite fisk, fant en tunge på drøye kiloen som fikk ligge siden jeg mangla børstemark. Jaja, uansett bra å komme seg ut en tur...

Fredag 10.4 
Oslofjorden med Andreas i går. Fine forhold bortsett fra litt skvalpesjø. Andreas fant en piggvar på 2,3 som tok kontant. Ellers så vi en del tunger, talte opp til 10 stk, foruten de vanlige skrubbene, rødspettene og gapeflyndrene. Litt mer partikler i vannet, litt børstemark på farten og mye mer småfisk på grunna. Sikter på ny tur i fjorden frem mot neste helg, før det blir det kanskje noe mer stamfiske...

Fredag 17.4
Tok en ny tur i fjorden med Andreas i gårkveld. Det var meldt fint, lavt vann og silkeføre - men det var en lei (og feil) vindretning og det endte med å være guffen skvalpesjø. Gikk ei strekning men uventet lite fisk å se, men fant en piggvar nøyaktig samme sted som jeg så en for 2 uker siden (samme fisk?). Den var skikkelig sur sist, men tok faktisk denne gangen og ble med hjem - 2,28 kg. Ellers så vi bare 4 tunger + de vanlige småfiskene. Fortsatt temmelig kaldt i vannet merkelig nok - smeltevann?

Onsdag 22.4
Tok en liten tur i fjorden alene i gårkveld. Godt å være ute igjen, klart vann og litt fisk å se. Så mye SØ, en del tunger (5-6) og fant to slettvar. En som var sånn 6-700g, og en som var 1,5+. Begge var gretne og sære...

Lørdag 2.5
Sliter med å komme meg ut for tiden, pga. generelt humør, vær, tiltakslyst og pollenallergi - men i går ble jeg og Andreas enige om at det var siste åpning for vårtur til Vestfold. Satte kursen nedover med sånn moderat trua - føret som var meldt var litt vel høyt vann og usikker sikt/vind. Vel på plass var forholdene OK, dog litt mye russ, og litt for høyt vann. Vi sveipa over nesten hele stranda uten å finne noe, før Andreas gikk seg på en ganske stor piggvar som var veldig nedgravd. Den ble imidlertid skikkelig sur, og seig ut på dypere vann og ut av sikte - tipper 4-5 kg. Så lette vi litt mer der de ofte ligger, men vannet var for høyt så vi gikk rett inn mot land i stedet. Der lå de tydeligvis, på knappe halvmeteren dyp, og vi fikk i ganske rask rekkefølge piggvar på 4,5 (Andreas), 2,3 (KJS), 4 (Andreas) og 3,1 (KJS). Da kalte vi det en kveld og satte kursen hjemover, var hjemme litt over 03..

Ingen kommentarer: