24. november 2019

Vadetur 19.10

Ble en tur i fjorden alene. Var skeptisk til sikten sånn rent generelt, men den var faktisk OK+ sånn i utgangspunktet. Det som derimot ikke var OK var tunge, urytmiske dønninger fra sørvest, til tross for nesten helt vindstille ellers, og vind fra nord/nordvest. Dønningene virvla opp bunnen og gjorde at sikten varierte mellom nesten krystallklart og helt umulig. Gikk standardstrendene først, den lille stranda hadde veldig lite/nesten ingen sikt, mens den store hadde noen områder uten sikt, og noen som periodevis var ganske OK. Så mye sil og småfisk og skrubber. Høyt vann, til tross for at det var meldt ganske lav vannstand. Fant en nedgravd rødspette jeg hadde fisket på om jeg hadde sett størrelsen, var nok et stykke over kiloen. Gikk litt frem og tilbake, men hver gang jeg tenkte at forholdene begynte å bli OK kom det noen nye kraftige dønninger som føkka opp sikten. Fant et par med helt nedgravde øyner på 20-30 cm dyp som jeg brukte kanskje 5-10 minutter for å bestemme meg for hva var, for hver gang jeg prøvde å se etter kom det en ny runde dønninger. Bestemte meg for at det var en var av ukjent størrelse, og fisket på den. Den falt av, men havnet i håven likevel - det var en piggvar på knappe halvannen kilo. Prøvde også stranda på utsida, men der var det nada sikt. Siden det fortsatt var tidlig kveld testet jeg også ei ny strand. Nydelig sandbunn med fine sandrygger og fin sikt. Burde vært en piggvar eller to der, men fant bare skrubber og masse sø. Alt i alt godt å komme seg ut etter alt for lang pause...

Ingen kommentarer: