1. januar 2019

Romjulsisfiske 30.12

Årets siste fisketur ble en isfisketur i Østfold med Laken. Jeg, Stein, Ole-Håkon og Leif møttes på et vann ingen av oss hadde ismeita før, og Ole-Håkon hadde vel sist tur der for temmelig mange år siden. Håpet var at det skulle være bra potensiale for både stor abbor og større gjedde.

Fint vann med masse spennende strukturer, og etter litt rådslagning fikk vi plassert oss i et område vi hadde trua på. Det tok ikke lange stunda før det runna på den ene stanga mi, og trua ble ikke noe dårligere når det resulterte i en fin abbor rett over kiloen - 1010g/42 cm. Så var det en periode med litt action, der OHH hadde dobbeltrun med en fisk han bomma på pluss ei gjeddesnipe, og jeg hadde et run med en gjeddesnipe. Ellers fant vi en del bittesmå abbor på tafs.

Utover dagen var det sporadisk action - Stein mista ei stang i hølet og en kilosabbor på balanse. OHH mista flere run og fikk ei gjeddesnipe til, og Leif mista ei større gjedde på tafs. Ut på dagen bomma jeg først på en fisk som trolig var en pen abbor, deretter kroka jeg nok en fin abbor på ismeite. Trodde først den var enda større men med 1060g var det uansett min nest største ismeiteabbor noensinne - så jeg var godt fornøyd. Fisken var også sinnsykt strøken med nydelige farger - tipper 1500g er godt innafor å kunne få på det vannet der... Frister helt klart til gjenvisitt!


Nydelig abbor på 1060g/42 cm (foto: Stein Johannesen)

Ingen kommentarer: