2. januar 2018

Fiskeåret 2017 - en oppsummering

Må vel tradisjonen tro oppsummere fiskeåret som har gått før jeg begynner på neste fiskesesong. Fiskeåret 2017 har gitt noen bra fisk, en fin liste over nye perser, og et par nye arter. På turfronten er det vel vårturen til Ebro og Svalbardturen som kommer øverst på lista, i tillegg til at vi hadde noen flotte fiskedager på Frøya. Utover det har jeg faktisk fisket en del mindre i år enn jeg vanligvis gjør, men det har jammen blitt noen turer i år også...

Antall fisketurer: 81

Tja, ikke noe dårlig antall, men likevel det laveste antallet på mange år. Mye av grunnen til det er veldig få turer på seinhøsten, og relativt få turer i mai-juni. Får se om det ikke blir litt bedre i 2018.

Totalt antall fisk (ca.): 390

Dette er også lavt antall, men det henger jo fort sammen med antall turer. Tror også at estimatet er litt lavt...

Fiskearter - ferskvann (12):
  • Abbor 
  • Brasme 
  • Flire 
  • Gjedde 
  • Gjørs 
  • Lake 
  • Laue 
  • Mort 
  • Sik
  • Stam 
  • Vederbuk
  • Ørret
Ganske trist liste sånn artsmessig, men har ikke hatt mye fiske i ferskvann i år, og jeg har heller ikke fisket en del av "standardartene" - så da blir det jo slik.

Fiskearter - saltvann (31):
  • Blåkveite 
  • Blålange 
  • Dvergulke 
  • Flekksteinbit 
  • Fløyfisk 
  • Gapeflyndre 
  • Havabbor 
  • Hvitting 
  • Hyse 
  • Hågjel 
  • Lange 
  • Lomre 
  • Lyr 
  • Lysing 
  • Makrell 
  • Mora 
  • Paddetorsk 
  • Piggskate 
  • Piggvar 
  • Rødflekket kutling 
  • Rødspette 
  • Sandflyndre 
  • Sei 
  • Skrubbe 
  • Slettvar 
  • Svarthå 
  • Sypike 
  • Taggmakrell 
  • Torsk 
  • Tunge 
  • Uer 
  • Ulke
Relativt lite artsvariasjon, men det er en del godbiter på lista - siden jeg både har vært på Svalbard og på Frøya. Neste år blir det kanskje litt mer satsing på andre arter igjen, vi får se

Fiskearter utlandet (4):
  • Kanalmalle 
  • Karpe 
  • Malle 
  • Multe
Dette er resultatet av Ebroturen i juni. Ikke stor artsvariasjon der nede, men veldig morsomt fiske, som helt klart må gjøres igjen snart.

Nye perser
  • Blålange 11000g 
  • Flekksteinbit 11400g 
  • Hyse 3810g 
  • Lange 15000g 
  • Mora 2100g & 2650g 
  • Piggskate 5200g 
  • Piggvar 3360g & 3870g 
  • Uer 1620g
Beste fisker
Blålange 11000g:

Flekksteinbit 11200g & 11400g:
Flekksteinbitpers på 11200g (og det er jeg som har morret meg litt med fargene her...) (Foto: Andreas Næristorp)

Ny flekksteinbitpers på 11400g - fortsatt dritkule fisker! (Foto: Andreas Næristorp)

Mora 2100g & 2650g:
Morapers nr. 1 - 2100g (foto: Frederic Kullin)

Morapers nr. 2 - 2650g og den nest største noensinne tatt i Norge (foto: Frederic Kullin)

Piggvar 3360g & 3870g:
Ny piggvarpers - 3360g (Foto: Andreas Næristorp)
Ny piggvarpers - 3870g/60 cm (foto: Andreas Næristorp) 

Karpe på 9250g (Ebro):

Karpe på 9250g - min største for turen (foto: Ole Håkon Heier)


Malle på 80500g (Ebro):


Stor malle, sliten fyr.... (foto: Ole Håkon Heier)

Nye arter
Blåkveite 1280g:
Blåkveite på 1280g og fornøyd fisker (Foto: Ole-Håkon Heier)
Havabbor 430g:
Ny art - havabbor på 430g (Foto: Andreas Næristorp) 

Det tror jeg sånn noenlunde oppsummerer hele fiskeåret 2017. Mye jeg er fornøyd med, noe jeg gjerne skulle rukket det ikke ble noe av og noen veldig minneverdige fisk og ikke minst turer. 2018 har bare såvidt begynt, og lista over fiskeplaner er som vanlig ganske lang. Så får vi se hva året bringer, litt fiske blir det ihvertfall...

1 kommentar:

oyvind aske sa...

Er mektig imponert. Hvordan holder du oversikten og får kunnskapen på alle teknikkene ved fiskeartene du har landet ?