4. november 2017

Frøya 14.9-17.9

Så var det tid for Frøyatur igjen. Alltid trivelig å være på tur med Frederic, og i år hadde jeg bra flyt på fisket også, så da er alt bare fryd og gammen. Kunne notere meg for 5 nye perser etter årets tur også, så det er jeg fornøyd med - men la oss ta det kronologisk:

Torsdag 14.9
Vi begynte med langefiske. Ikke noe heidundrende resultat, men jevnt med action, og vi var borti diger fisk. Jeg fikk dagens største fisk på 15 blank, og dermed fikk jeg løfta langepersen et hakk opp. Deretter hadde vi en økt med lyrfiske med jigg. Ole-Håkon fikk dagens beste på 5,2 kg.

 Ny langepers på 15000g blank (og solbrillevær)... (foto: Frederic Kullin)

Fredag 15.9
Vi begynte dagen med lysingfiske. Bra action, men ingen monster kom opp. Leif og Stein persa med fisk rundt 8 et sted. Selv fikk jeg fisk opp til rundt 9 (husker ikke nøyaktig vekt). Deretter la vi inn en økt med piggskatefiske. Fikk faktisk flere fisk, tror det endte med 3 eller 4 - og definitvt persing et par ganger. Endte med en ny pers på 5200g, fornøyd med det:-).

 Ny piggskatepers - 5200g (foto: Ole-Håkon Heier)

Fredag 16.9
Vi begynte dagen med skjellbrosme/uerfiske. OH fikk den eneste skjellbrosma, mens jeg hadde bra fiske etter uer og fikk 5, deriblant 2-3 over gammel pers. Ny pers havnet dermed etter hvert på 1620g, fortsatt ingen diger uer, men det kommer seg. Deretter en ny økt med lysingfiske der OH slår til med en gigalysing på 12,3 kg (ny klubbrekord). Leif fikk breiflabb på 4600g som også er klubbrekord. Siste økt ble brukt på piggskate der Marius endelig noterer arten etter to feilkrokede, og OH får sandflyndrepers på 890g (også ny klubbrekord).

Søndag 17.9
Planen for dagen var morafiske. Det betyr opp grytidlig, og litt bitring med uggen dagsform før fisket er igang. Jeg kan dog ikke klage når uttellinga er som denne gangen. Hadde kun 5 nedslipp, der første nedslipp gav mora + svarthå, mens neste nedslipp gav den fine tripletten svarthå, hågjel og brunsnegl. De 3 siste nedslippene er jeg grisefornøyd med: Først blålange på 11 blank (pers med god margin og klubbrekord). Deretter 2 nedslipp som begge gav komboen mora + hågjel + svarthå. Moraene var hhv. 2100g og 2650g - begge er digre og godt over tidligere pers på 1860g, og den største er såvidt jeg vet den nest største som noengang er tatt i Norge - suksess!


  Ny blålangepers (med god margin) 11000g (foto: Ole-Håkon Heier)
Morapers nr. 1 - 2100g (foto: Frederic Kullin)

Morapers nr. 2 - 2650g og den nest største noensinne tatt i Norge (foto: Frederic Kullin)


Takk for i år til Frøya og Frederic, vi kommer snart tilbake!

Ingen kommentarer: