29. mai 2016

Ebro 4.5-8.5

Jeg hadde en dag med fiske i nedre Ebro sammen med Ståle for et par år siden ifbm. med familieferie (En dag i Ebro) - og det gav definitivt mersmak, så jeg har flere ganger tenkt på å få til en lengre fisketur i det området. Likte meg veldig godt der nede, elva er nydelig og har lavt fiskepress så det frister i utgangspunktet mer å fiske der enn oppe i bassengene. Lokket med meg 3 andre Laker (Stein, Thomas og Ole-Håkon), og i år tok vi turen i begynnelsen av mai. Vanskelig å konkludere med noe annet enn at denne turen ble en helbom i år - da all targetfisk var 110% i gytemodus. Så - til tross for hyggelig selskap og fint fiskeområde ble det lite fisk å skryte av. Ole-Håkon har laget et ganske fyldig referat på Laken-bloggen, så jeg overlater ordet til ham:

SFK Laken viaje a la Espana

Ikke all verden å føye til her: Jeg endte med en karpe på drøye 3 kg, noen multer og en liten haug "channel cats". Jeg snagga også 2 større karper - ellers var fisket heltregt på alle måter. Utfra det en hører om Ebrofisket er det jo nesten godt gjort å mislykkes så totalt, men i alt fiske er jo timing til tider helt avgjørende, og her greide vi virkerlig å bomme på timingen. Nå kan en jo også si at vi kunne ha valgt et "sikrere" sted å dra til - de nedre delene av Ebro er utrolig mye mer ujevne enn de mest besøkte plassene i Caspe og Mequinenza. Jeg synes imidlertid nedre Ebro er et utrolig kult område, og fisket der nede er såpass spennende at jeg (og resten av gjengen) rett og slett bare har konkludert med at vi må prøve der igjen. Er vel ikke mulig å bomme verre enn vi gjorde i år, så vi satser hardt på suksess neste forsøk. Until next time!

Ingen kommentarer: