9. august 2015

Art #109 - stripet pelamide! (Oslofjorden 7.8 & 8.8)

Mens jeg var på Sunnmøre og fisket med Thomas strømmet det plutselig på med meldinger om stripede pelamider tatt i Oslofjorden. Carl S., Erik G. m.fl. var ute og lykkes til de grader (det er det både blogget opp og skrevet om diverse steder, så jeg går ikke i detaljer her). Ble skikkelig gira, men visste at det var et stykke vei frem før jeg hadde mulighet til å teste selv...

I mellomtiden fikk gud og hvermann dratt opp pelamider i fleng. Vel tilbake østpå pusha Marius på for bonitotrolling, men jeg måtte fikse en god del ting før jeg var klar for å få til båtfisketur, så jeg måtte stemme ham ned i første omgang, og valgte til og med å innlede vadesesongen først. Men etter hvert ble det klart at en bare måtte komme seg ut og prøve, så trollingutstyr og woblere ble pakket frem og pusset på.

Fredag 7.8
Jeg lokket med meg Ståle på en kveldstur 7.8. Planen var primært å få testet båt og båtslipp, og så bare nappe opp et par pelamider, men fokus ble fort båthengeren. Det viste seg at det ene dekket slapp ut mye luft, og veien ned til fjorden ble brutt opp med et par-tre stopp for fylle luft i dekkene. Hjullagerene laget også støy, så på et tidspunkt var vi litt bekymret for om turen skulle få en brå slutt. Kom oss omsider på plass, fikk satt ut båten, og kom i gang med dorginga. Dorga med 4 stenger og fikk etter hvert fres på det, men fangstmessig ble det med en makrell og 5-6 hugg, hvorav 2-3 så ut til å være riktig sort. Kvelden ble avsluttet med at en tulling kjørte på kryss og tvers bak oss og hekta samtlige stenger. Mista mange meter mono, men utrolig nok fikk jeg opp igjen 3 av woblerne selv og hentet den siste hos en litt flau 16-åring som plukka den ut av påhengeren.

Lørdag 8.8
Hadde avtalt ny tur med Ole-Håkon dagen etter. Sto opp kl. 0415 og bytta dekk på båthengeren, og møtte Ole-Håkon på slippen 0600. Måtte slutte litt tidlig, så var gira på å starte tidlig så vi fikk noen timer. Dagen begynte med et helsikes makrellkjør, men da det gav seg gikk vi inn i en lang periode med nada action. Tok et langt sveip for å prøve å lokalisere pelamidene, men lite skjedde før vi kom nesten tilbake til der vi hadde hatt makrellaction. Skipperen (altså jeg) var førstemann som skulle få lande en pelamide, og jaggu om ikke jeg gjorde nettopp det. 1130g og art #109. High five og suksess, klokka var nå blitt noe mellom 10 og 11 på formiddagen, og sola hadde kommet opp.
Stripet pelamide/bonito på 1130g - dagens minste, men det var heeelt greit (Foto: Ole-Håkon Heier)

Så var det Ole Håkons tur. Det tok ikke mer enn 15 minutter eller så før en tung fisk smalt på, men den var etter hvert litt for tung og gikk litt rart. Jada, feilkroket pelamide på 1420g. Deretter gikk det tregere, selv om vi kjørte en del frem og tilbake i samme område. Det ble med noen bra hogg, en makrell og en feilkroket horngjel.

Til slutt var klokka blitt så mye at vi måtte dorge tilbake, jeg måtte være i land til 1400. Klokka 1315 sa det imidlertid bang igjen, og en temmelig heftig fight tok til. Ole-Håkon var temmelig skjelven i beina før jeg endelig kunne håve en riktig kroket pelamide på 1220 gram. Yess, art #107 for Ole-Håkon, begge hadde fått arten og nok en high five.

Deretter var det min tur til å lande en igjen, vi rakk et dobbelthugg uten fisk og til slutt en fisk som hang seg på, dog feilkroket. Jaja, det gjorde ikke noe. Vi hadde uansett lykkes med målet - med god margin.På vei hjemover fant vi hvor pelamidene hadde flyttet seg, og innså at vi hadde brukt deler av dagen på feil sted, men det får være - med ny art til begge to og 2 matfisk med hjem hver (pluss en liten haug makrell) er det ingen grunn til å klage akkurat...

Pelamidebonanza i Oslofjorden! (Foto: Ole-Håkon Heier)

Spiste for øvrig pelamide til middag i dag - ikke spennende stekt/grillet, men som sashimi var det digge saker. Mulig jeg må prøve å få opp noen flere faktisk...

Ingen kommentarer: