4. januar 2015

Isfiskesesongen starter med et gjesp - 3.1 & 4.1

Nytt fiskeår og flotte isforhold måtte bare utnyttes denne første helga i januar - spørsmålet var bare til hva? Var i utgangspunktet gira på å ismeite både abbor og gjedde, samt kikkmeite etter sik - spørsmålet er jo bare hva en prioriterer...

Lørdagen endte det meg at jeg, Marius og Stein slo oss sammen med Andreas & Andreas på Lyseren. Var på plass litt før soloppgang. Finfin stålis og lekkert vær - så langt var alt supert, men ganske snart viste det seg at dagens problem skulle bli agnfisk. Greide smått om senn å true opp noen abbor som fikk duge som agn inntil videre - men så var det full stopp. Noen var heldigere og fikk noen få mort, men det holdt bare såvidt til å få ut alle stengene. Jaja - til tross for suboptimale agn var det sporadisk aktivitet på stengene, men de gangene det var riktig sort endte det som regel med at de spyttet, og de fiskene som satt var stort sett smågjedder. Unntaket var Marius som greide å lure opp en småpen kilosborre. Fikk etter hvert en slapp gjedde som jeg lenge var sikker på var en fin borre. Ellers trøkka vi på til skumringa uten noe å rope hjem om. Jaja - første runde isfiske unnagjort, og årets to første arter ble abbor og gjedde...

Søndag var verken formen eller motivasjonen helt topp fra morgenen så jeg tok det litt pent og sov litt frempå. Kom til at jeg fortsatt hadde litt lyst til å kikkmeite sik så jeg kjørte over til Hadeland for å sjekke forholdene. Begynte i Jaren - ryktene sa at morten var i ferd med å ta helt over, men måtte nesten sjekke om siken var på hogget i fineværet likevel. Morteinvasjonen var verre enn jeg trodde - og kikkfiske på grunna var helt umulig: Så snart jeg senka ned noe kom stimen med småmort - eller småabboren. Så 3 sik, men de stakk med en gang, og hadde uansett aldri kunnet konkurrere med småmorten som var temmelig agressiv. Kunne sikkert lett ha fyllt en stamp med mort - og tipper vel at jeg kunne fått litt sik ved å flytte meg lengre utpå dypet - men ingen av tingene fristet, vitsen var liksom å kikkfiske. Flytta derfor til Storetjern i håp om at siken skulle være på hugget der for en gangs skyld. Satte ut gjeddestenger, og så begynte jeg å lete etter siken. Veldig bra sikt der for en gangs skyld - og perfekt is - men det er vel alt på plussiden. Så til sammen 2 sik og 2 abbor - gjeddestengene fikk stå helt i ro. Jaja - deilig å være ute i så fint vær ihvertfall - det er da noe!

Ingen kommentarer: