2. september 2013

7 nye tungeturer - 22.8, 23.8, 24.8, 25.8, 29.8, 30.8 & 1.9

6. tungetur - 22.8
Var klar for en runde tungefiske igjen - det ble bare meg og Andreas denne gangen. Prøvde duppfiske mens det var lyst - det kom opp et par sandflyndrer, noen bittesmå sei og en makrell - ikke veldig spennende mao. Når det ble mørkt begynte vi å speide, men sleit med litt bølger og ganske farget vann. Tok et sveip med vadere og kikkvindu på stranda sørover og nordover. Så mye rart, men ingen tunger. Det mest spennende var vel noen digre skrubber, og noen ubestemmelige småfisk - ingen tunge å se, selv om plassen lukter tunge de luxe. Må prøve igjen der en gang vannet er klarere.

Fortsatte til en annen plass - spottet umiddelbart en hver, og mens min nok en gang slo seg vrang og forsvant, fikk Andreas kroka sin. Den så forholdsvis stor ut, men var ganske tynn, og klokka inn på 980g/44cm. Speida litt mer rundt, men så ikke flere...

I bilen tilbake moret vi oss med å oppsummere resultatet så langt - vi telte opp til totalt 34 sikre observasjoner fordelt på de til sammen 6 tungeturene vi har hatt (da teller jeg med alle sikre, individuelle observasjoner). Totalt har det nå kommet opp 8 fisk, hvorav en er feilkroket. Den minste fisken vi har sett er Steins på 415g/36cm - den jeg "gjenutsatte" var vel 4-500g den også, mens rekka videre er Ståle 530g/39cm, Marius 590g/38cm, Terje 700g (feilkroka) og 790g/43cm, Andreas 1010g/43cm og 980g/44cm. Og vi har jo enda ikke fått opp noen av de som ser størst ut i vannet - lurer veldig på hvor store de egentlig er? Ellers er det verdt å merke seg at vi har sett tunger stort sett alle steder vi har lett etter dem - ganske spredt mao. 


7. tungetur - 23.8
4 laker (Marius, Ståle, KJS og Stein) pluss Andreas var klar for tur denne gangen, målet var tunge og alt annet som måtte dukke opp. Fisket først litt etter annen fisk - fikk noen makrell, horngjel og Stein noterte tangsprell som ny art.

Tungespottingen ble spredt over et par ulike plasser og resulterer i noen få observerte tunger, samt faktisk en slettvar (!), men ikke stort på land - jeg avsluttet imidlertid turen med to små tunger på land. 

8. tungetur - 24.8

Det er jo strøkent vær for tida - så når jeg hadde muligheten freste jeg nedover for nok en økt med tungefiske. Denne gangen ble det bare meg og Andreas - vi kjørte nedover og var på plass på et nytt sted litt over 21. Planen var å vade der et par timer, og så vade et annet nytt sted etterpå.

Det nye området var fint, men litt for slett. Bare noen få områder som hadde "tungepotensiale", og det vi så var stort sett skrubbiser og ål. Etter halvannen time her kom vi til at vi fikk flytte oss.

Neste sted og satte vi kursen nordover først. Vi gikk temmelig langt nordover. Flere områder med veldig fin tungebunn, men det vi så var stort sett masse skrubber - noen av dem digre. Jeg så også en ål på 2+ og en SØ på 2+ samt en rundt kiloen rett ved beina. Det kom ut en fyr og lurte på hva i helvete vi gjorde, men Andreas holdt opp noen skrubber han hadde fiska, så da roa han seg med at vi bare var gale. Snudde etter hvert sørover igjen. Jeg spotta en tunge på den ene stranda - midt på, veldig langt ute, men den stakk da jeg fisket på den. Tenkte å avslutte med et nytt sveip nordover på den første stranda. Så umiddelbart en ganske pen en, og fikk plassert agnet helt perfekt. Skrudde av lyset og ventet - og snart begynte sena å gå, og stangtuppen stramma seg. Landa den midt på stranda, og trodde en stund det måtte være ny nrek jeg hadde fått, men den klokka inn på 980g/44,5cm. Hadde dessverre slukt skikkelig, og blødde stygt, så den ble med hjem som middag.

Så, summa summarum: I går så vi til sammen 5 tunger, og fikk opp 3 av dem (statistikken kommer seg gradvis). Vi har nå fått til sammen 13 tunger (jeg og Andreas er oppe i 4 hver), og sett til sammen 45 - det begynner jo å bli ganske bra, vil jeg si...


9. tungetur - 25.8
Det går altså fortsatt i tunger... Hadde egentlig tenkt at det var på tide med pause, men når været var fint og sjansen bød seg måtte jeg bare ut likevel. Hooka opp med Andreas og Marius for å vade sørover med "tungevindu". Vi tok bukt for bukt bortover. For å gjøre en lang historie kort: Det var jammen en del tunge der! Faktisk flest i bukta som har surret i bakhodet mitt siden jeg var der første gang. Vi så til sammen 13 tunger på turen t/r. Jeg fiska på to, den ene spytta og den andre fikk en tur på land (780g/42cm). Andreas fiska på og fikk 2 (940g/45cm og 460g/38cm). Marius fiska på 4 eller 5, men det ville seg ikke...

Det begynner å bli ganske bra fres på fisket vårt nå synes jeg. Føler vi har knekt maaaange koder nå, og begynner å føle meg ganske sikker på både hvor, hvordan og når... Får se om det ikke blir noen nye turer mot helga, føler meg ikke helt ferdig ennå merker jeg, og har fortsatt mange plasser jeg gjerne vil teste...


10. tungetur - 29.8
Denne gangen gikk turen til et nytt sted igjen. Var på plass litt over ni og brukte den første timen på å grave børstemark. Strevde litt med å finne dem, men fant til slutt en fin koloni helt innerst i bukta. Gravingen må ha vært litt av et syn. Tre mann i vadere står med vann til livet og graver med spade i mørket. Ut fra den stinkende leiresanden plukker vi ivrig alt som vrir og vrikker på seg.

Deretter vader vi med tungevindu nordover. Vi ser temmelig mye tunge. Kveldens høydepunkt er vel når Marius like godt flekker opp en soleklar ny nrek på 1190g/45cm. Alt i alt så vi vel 11 tunger på turen - og 5 kom på land (Marius 3, jeg 2).


11. tungetur - 30.8
Det ble ny tungetur nå på fredag. Hooka opp med Lars (som fløy inn fra Florø!) og Ole-Håkon og planla å konsentrere oss om et par kjente steder i håp om at både Lars og Ole-Håkon skulle få krysset av ny art. Andreas hooka opp med Terje og Jonas og fiska et annet sted.

Henta Lars på Gardermoen litt før 22 og freste nedover. Var på plass en gang over 23 og vi begynte strekket bortover litt før midnatt. Spotta ganske kjapt et par tunger som Lars fiska på, men den ene stakk ganske kjapt, og den andre glei av kroken. Sleit med høy vann bortover langs land, og fikk ikke gått og kikket helt slik vi håpet, men vi så da en og annen tunge. Jeg så en til, Lars så en bitteliten en, og en helt gigantisk en - men begge forsvant. Nesten tilbake ved bilen så jeg to. Lars fisket på begge, den ene forsvant, og den andre var helt umulig, så Ole-Håkon fikk ta over fiskinga, mens Lars byttet batterier. Lars kom tilbake med nye batterier og tunga Ole-Håkon hadde fiska på svømte elegant rett ut til ham og tok på direkten. Ny art for Lars!

Fortsatte til en ny plass litt over 03. Vanskelig forhold der også, og ingen fisk å se først - men Lars fant en midt på stranda og kunne notere en nydelig tunge på 850g/42cm. Lette på begge strendene, men så ikke noe mer. Avsluttet kvelden på enda et nytt sted i håp om å finne en tunge til Ole-Håkon der, men nei - ingenting å se....

De andre hadde også problemer med høy vannstand, men de hadde fått 4 tunger - 480g/35cm (Jonas), 420g/35cm (Terje), 200g/26cm & 560g/37cm (Andreas).


12. tungetur - 1.9
Greier jo ikke å slutte med tungefiske. Blåste en del, men jeg hadde mulighet til å dra ut, og børstemark i garasjen. Hooka opp med Andreas og dro nedover i håp om at noen steder ville ligge noenlunde i le. Var på plass litt tidlig og kjørte litt rundt for å se hvordan forholdene var. Fant noen fine steder, men ikke til tungefiske. 

Fortsatte til et par strender jeg ville teste. Første sted så fint ut, men bunnen var til dels veldig slett, bølgene var slitsomme, og vi begynte å bli skeptiske til hele plassen. Men vi fant noen fine plasser, og etter hvert også tunge. Fikk opp en liten hver, og så til sammen 5 stk, samt at vi tråkka på et par fisk som trolig var tunger. UTROLIG vanskelig å se dem på slik bunn som det var her, kamuflasjen er helt perfekt.

Fortsatte til den andre plassen jeg hadde sett meg ut, og den var rett og slett nydelig. Begynte med å gå sørover og spotta kjapt tunger. En fin vadestrakning resulterte i ikke mindre enn 7 observerte tunger. Det ble ingen på land her, men Andreas plukka opp en ganske stor en som lå dønn på bunnen og ikke ville ta. Den gulpa opp børstemark og hadde en stor bul på magen, tror rett og slett den hadde forspist seg og ikke orka mer. Avslutta med å vade strekket nordover - fantastisk bunn og 3 spotta tunger. Andreas fikk opp sin (som var liten), jeg missa to store - den ene hang på en bra stund... Den ene luktet nok på ny nrek...

Så i sum: 15 spotta tunger (+ noen tvilstilfeller), 3 på land - oh yeah!

(Just for the record: Vi har nå passert 100 sikre tungeobservasjoner siden vi startet for nøyaktig en måned siden - og hele 30 tunger har kommet på land. Herlig, herlig galskap!!!)
 

Ingen kommentarer: