18. august 2013

Enda mer tunge - 11.8 & 14.8

4. tungetur 11.8
Det var vel ikke til å unngå at det måtte bli enda mer tungejakt, og 11.8 var det ut igjen - med Andreas denne gangen... Vi begynte med å kikke på en ny plass - veldig fint der, definitivt en plass som skal sjekkes ut seinere. Fikk også sjekka ut et par steder som kan droppes for videre besøk. Fortsatte deretter til kjente trakter der vi hooka opp med Terje. I skumringa dukka også Marius opp, og begynte kjekt med replikken "I kveld lukter det N-rek"...

Vi speida rundt med jevne mellomrom - og litt over 23 var flekkegrisen (den store jeg fiska på onsdag) og en fisk til på plass. Jeg prøvde flekkegrisen - men den stakk. Andreas fiska på den andre, men den stakk også. Terje vada på stranda og kikka der. Etter et par turer ropte han plutselig på håv - og jeg galopperte bortover og håva hans første tunge: 790g/43cm. Han så også en liten en seinere på kvelden, men den stakk. Andreas spotta en fisk til, men heller ikke den ville opp, og det krøp over midnatt og vi vurderte om det kanskje var slutt på morroa. Terje sveipa området med en monsterlykt og fant ei tunge der som Andreas fikk fiske på. Han måtte vasse utover et stykke i bokseren for å nå den, men den forsvant denne også. Plutselig lå det ei til litt nærmere land - kan ha vært den samme, men tror faktisk det var en annen fisk. Andreas måtte vasse litt igjen - men denne gangen gikk det faktisk veien. Litt strul i kjøringa, men den glei etter hvert opp i håven. Så umiddelbart at den var tykkere enn den til Terje, selv om lengda så omtrent lik ut. Tippet dermed 800+, men jammen: Den klokka inn på 1010g/43,5 og dermed ny n-rek!

Etter fotografering og generelt hysteri på land kom vi oss hjemover - trøtt dagen etter gitt...

PS: Begge fisk ble satt ut igjen denne gangen også - tror det er veldig smart hvis vi skal kunne fortsette å fiske og ha noenlunde action, selv om jeg har lyst til å smake en snart. Et par av de vi ikke har fått er imidlertid MYE større enn de største som har kommet opp, så jeg tror nok n-reken henger i en veldig tynn tråd fortsatt...

5. tungetur 11.8
Jeg og Marius har siden vi fant tunge første gang hatt en teori om at flo og stigende vann er gunstig for tungefisket - og 14.8 var det lignende forhold som da vi lykkes for første gang og moderat vind, så vi måtte ut en tur...

Vi møttes et av de "nye" stedene for å ta første økt der. Denne gangen sjekka vi strekket sørover og nordover fra der vi var sist fredag med vadere. Terje og Andreas gikk sikkert omtrent en km nordover - og så vel til sammen 3 fisk på strekket der. Jeg og Marius gikk omtrent tilsvarende langt sørover - kronglete terreng, et par fine spotplasser innimellom, men ingen fisk å se. Deretter surra vi rundt en stund og var egentlig forbausa over å ikke finne fisk, for forholdene var strøkne, bortsett fra en lei vind som innimellom gjorde sikten litt vel dårlig. Jeg fikk testa den nye oppfinnelsen min: Et kikkmeitevindu - og det funka faktisk utrolig bra, men det eneste jeg fant var tullefisk: Mikroålekvabber, tangsprell, tangstikling, masse kutling og ulke samt en temmelig stor nålefisk (over 20 cm), og en fisk jeg prøvde å fiske på fordi jeg er temmelig sikker på at jeg aldri har sett en slik før - den prøvde til og med å ta agnet, men det ble for stort for den... Fant til slutt en liten tunge som jeg prøvde å fiske på - men krabbene var hissige og tunga var lite samarbeidsvillig og forsvant helt plutselig.

Kl. ble 01-ish, og vi måtte tenke på å dra hjemover, men jeg og Andreas tok et lite sveip innom en annen plass på vei hjemover. Der så vi ikke mindre en 4 tunger på 10 minutter, 3 av dem var store. De var imidlertid mye mer vare for lys enn de har vært tidligere - og de forsvant alle 4. Så begynte det å regne, og vi måtte pakke sammen.

Så, hvor står vi i tungeprosjektet vårt nå:
- På plussida: Vi så til sammen 9 tunger i går, det er det meste vi har sett på en kveld
- Fiskene ligger temmelig spredt langs land, men det finnes tydeligvis noen "hotspots" der de ligger mer konsentrert
- De store fiskene ser ut til å være mer vare for lys enn de mindre
- Både vading langs land og kikkmeite fra land er velfungerende tilnærminger for å finne fisk
- Selv om vi har blitt flinkere til å finne tungene virker det som vi har blitt dårligere til å fiske dem - vet ikke helt hvorfor, men tror kanskje vi må bli flinkere til å fiske uten lys/med lite lys - vurderer å prøve rødfilter på hodelykta
- De graver seg ned lynkjapt - så det på en av de vi fant i går. Sannsynligvis er det det som skjer når de plutselig bare forsvinner - det har jo skjedd flere ganger etter hvert...
- Et tydelig mønster er at om en leter kontinuerlig på et sted holder tungene seg unna - tror det rett og slett blir for mye lys. Tror kanskje en bør ha enten et større område eller flere plasser, og så flytte seg mellom, så hver plass får hvile mer mellom hver kikkerunde...

Ingen kommentarer: