19. mai 2013

Oslofjorden 18.5

Har ikke helt fått fred for tanken på slettvar/tunge i Oslofjorden - så når været endelig var strøkent kom jeg til at jeg skulle gjøre et forsøk - selv om trua på fisk av riktig art ikke var helt topp...

Definerte det derfor som en researchtur og satte kursen for Drøbak med ganske lett opppakning. Var på plass rundt kl. 20 i strålende vær, selv om jeg hadde passert et par drøye tordenbyger på veien. Fisket meg aktivt langs land med lange regnbuestrimler og gulp som agn og det var flere fine plasser langs land der. Bet meg særlig merke i en brygge/bukt, et nes med fin strøm og en sandbanke og en lang strand med berg/variert bunn. Eneste action underveis var skrubber: Kikkfiska to stk - den ene gav meg nesten hjerteattak fordi den kom så fort og så så stor ut at jeg nesten trodde det var noe heeelt annet...

Fisket meg helt ned til en badebrygge i en bukt. Rigga meg opp der og fiska til det skumra: Det er et veldig fint sandområde med variert bunn innerst i bukta som jeg hadde litt trua på, men eneste action var småtorsk og microsei. Tok noen drag med en hekle for å sjekke om det var makrell på gang - noe som resulterte i mer microsei og faktisk 3 sild. Tok noen ekstrakast for å se om jeg kunne fylle opp agnbeholdningen - men de forsvant igjen.

Da begynte å bli skikkelig skumring flytta jeg meg tilbake til stranda lenger nord igjen. Rigga opp med mark på bunnen og hadde faktisk noen forsiktige napp, men ingenting som ville sitte dessverre. Har veldig trua på den plassen og skal definitvt tilbake dit. Fortsatte etter hvert tilbake til utgangspunktet mens jeg speidet etter fisk underveis. Veldig lite å se - bare noen torsk, sei og små SØ. Brygga var faktisk polakkfri (det var jo over midnatt nå), så jeg gav det en drøy time der også - veldig fint å sitte ute alene. Fikk en sypike og spotta noen skrubber, småsei og SØ inne på grunna. Det var alt...

Så - til tross for ganske labert resultat regner jeg egentlig turen som ganske suksessfull. Vet et par steder hvor jeg skal prøve igjen ihvertfall.

PS: Utrolig dødt inne på grunna for å være så seint på året - ikke en kutlig eller annen småfisk noe sted. Det må virkelig være kaldt vann, det må da snart skje noe nå?

Ingen kommentarer: