31. desember 2012

Fiskeåret 2013 - quo vadis?

Havner med jevne mellomrom i det småfilosofiske hjørnet rent fiskemessig - og det finnes etter hvert en del innlegg som gjenspeiler dette på bloggen. Typisk skjer det vel på høsten, når høysesongen er slutt og fisket blir tregt, og rundt årsskiftet - når fiskeåret oppsummeres og et nytt står for døren. Tror slike filosofiske refleksjoner først og fremst har egenterapeutisk funksjon, men det er da noe det også, så jeg lar det passere...

Jeg har nå "fiskeblogget" i 8 hele år - fra januar 2005. I tillegg har jeg lagt til en del rapporter fra siste halvdel av 2004, så fiskebloggen er ganske komplett fra og med sommeren 2004. Da jeg begynte var det såvidt jeg vet ingen andre som hadde fiskeblogg - men etter hvert har det kommet til mange, og gode fiskeblogger. Til sammen gir disse bloggene et bilde av utrolig variert og spennede fiske over hele landet - og ganske mye bra fangster. Min fiskeblogg er primært en personlig fiskedagbok, skrevet for min egen skyld - men jeg merker at jeg blir litt revet med, og innimellom blir litt misunnelig på fantastiske fangster som dukker opp rundtom. Må derfor innimellom ta en liten runde med meg selv på hvorfor jeg fisker og hvorfor jeg fiskeblogger.

Jeg fisker først og fremst for rekreasjonens og hyggens skyld - uavhengig av fangster. Dernest fordi det er spennende og utfordrende - og det er morsomt å gi seg selv utfordringer som egentlig ikke betyr noen ting. For det tredje fordi det er sosialt, og veldig hyggelig å fiske sammen med kompiser. Og til sist: Ja, det er gøy med stor fisk og nye arter - det er bare ikke så viktig, egentlig...

Jeg fiskeblogger for min egen del. Egentlig er det bare for å holde styr på egne fangster og turer, slik at jeg husker og kan lære av erfaring. Over 8 år med fiskestatistikk gir meg etter hvert et bra erfaringsgrunnlag for å lære noe om tid, sted og forhold - og jeg merker at jeg lett blander sammen når jeg skal ta ting fra hukommelsen.

OK - det var årets fiskefilosofiske refleksjon - nå er jeg definitivt klar for et nytt fiskeår! 

Ingen kommentarer: