8. juli 2012

Feriefiske del I: Bømlo 3.7-9.7

Første delen av ferien er den obligatoriske turen til Bømlo. Som vanlig kombineres det med litt fisking... Begynte (etter litt obligatorisk bryggemeite med ungene) med en ekspedisjon på vestsida av øya på jakt etter en passelig piggvarlokalitet. Vanskelig å finne noe som så lovende ut, så etter å ha kikket på en havållokalitet jeg fikk tips om for noen år siden (lovande lokalitet, men evt. fisk ville vært umulig å lande) ble det litt lyrfiske, litt makrellfiske og litt sjøørretfiske i stedet. Fikk flere undermåls sjøørret, var faktisk veldig mange der - men stort sett veldig små og uten unntak lusebefengte.

Da jeg fikk en åpning for en litt lenger tur på en nydelig dag satte jeg kursen mot Sandve med håp om å notere en ny art eller 2. Fikk faktisk maksimal uttelling - noterte kjapt både piggvar og fjesing - ble til sammen 6 piggvar (250g-500g), 3 fjesinger (400-500g) og en rødspette på ca. 800g. Dermed var både art nummer 87 og 88 i boks. Trodde en stund jeg hadde en superpiggvar - men det viste seg å være en double med en som var kroket riktig, og en som var huket ca. midt på undersida - ikke rart det ble bra motstand...

Ellers har det ikke blitt noe spennende - flatfiskplassen i Spissøysundet er visst helt ødelagt, har ikke dukket opp noe interessant der på veldig lenge.

Blir en liten tur ut i kveld også - prioriterer sannsynligvis å fylle opp med agnfisk - så får vi se om jeg rekker å prøve noe annet også...


EDIT: Det ble agnfisk ja... Fiska (forholdsvis stor) makrell til jeg ble lei - puttet vel rundt 40 stk i frysen - prøvde også litt bunnmeite, men det var helt dødt. Dukka opp noe fisk som sipvaket inne ved land i kveldinga - følte meg temmelig sikker på at det ikke var makrellen, tenkte det var sild så jeg fant frem en finhekle. Uventet nok viste det seg å være taggmakrell - fikk lurt opp 2 stk - 3-400g...

Ingen kommentarer: