31. desember 2011

Fiskeåret 2011 - en oppsummering

Da er nok et fiskeår slutt - tror den siste fisketuren for året ble tatt i dag gitt... Så da er det også tid for en liten oppsummering - la oss begynne med "basic facts":

Antall fisketurer: 77 - dvs. litt færre fisketurer en jeg har hatt noen år, men nok en gang er det høst-/vintersesongen som trekker kraftig ned - beinkald vinter og en lite tiltak på høsten får dermed ta skylda i år også...

Totalt antall fisk (ca.): 580 - ikke så mye å si om det, fisker jo ikke for antallets del uansett...

Fiskearter i ferskvann: 22 (Abbor, Brasme, Dvergmalle, Flire, Gjedde, Gjørs, Harr, Hork, Karpe, Karuss, Lake, Laks, Mort, Røye, Sik, Solabbor, Stam, Suter, Sørv, Vederbuk, Ørret, Ål)

Fiskearter i saltvann: 32 (Berggylte, Bergnebb, Blåkjeft, Blåstål/rødnebb, Brosme, Brungylt, Dvergulke, Glassvar, Gressgylt, Grønngylt, Gråsteinbit, Havål, Hvitting, Hyse, Hågjel, Knurr, Lange, Lusuer, Lyr, Makrell, Rødspette, Sandflyndre, Sandkutling, Sei, Sild, Skrubbe, Svarthå, Svartkutling, Sypike, Tangkvabbe, Tangsprell, Torsk)

Bra spredning i arter både i ferskvann og i saltvann - til tross for at jeg ikke hadde noen målrettet satsning - totalt antall arter er 54, og det er vel det nest meste jeg har hatt noe fiskeår.

Beste fisker i 2011: 
  • Havål 15400g/170cm 
  • Berggylt 2060g 
  • Brasme 2960g/61cm 
  • Suter 2800g/51cm 
  • Stam 2320g/55cm 
  • Abbor 1080g 
  • Vederbuk 1980g 
  • Lake 2310g/67cm

De 4 første av disse er jeg veldig fornøyd med - og brasme og suter var også noe av målsetningen for året, så...

Nye perser i 2011: 
  • Suter 2800g/51cm 
  • Brasme 2960g/61cm 
  • Lange 8200g
Ikke så mange nye perser, men så lenge det er på prioriterte arter, så...

Nye arter i 2011: 
  • Havål 15400g/170cm 
  • Rødspette 1300g 
  • Solabbor 
  • Dvergmalle
  • Tangkvabbe 
  • Tangsprell
6 nye arter er jeg veldig fornøyd med - har 86 totalt nå, så neste år blir det hardt å plukke så mange nye, men vi får se hva det blir til...

Hvordan gikk det med målsetningerne for 2011? Hadde håp om ny pers på abbor, gjørs, suter og brasme og gjerne noen nye arter (f.eks. rødspette, piggvar, gullfisk, dvergmalle, blålange, fjesing eller noen flere tullearter).

Det ble altså 6 nye arter, og ny pers på lange, suter og brasme - så jeg lykkes ihvertfall delvis. Abbor og gjørs gikk det heller dårlig med, issesongen  frøys bort, og gjørsfisket gikk dårlig. Berga meg inn på bra abborfiske med jigg på høsten - men ny pers ble det ikke på verken gjørs eller abbor.

Ellers var det et bra fiskeår på mange måter - veeeeldig fornøyd med å lykkes med havål, og å endelig greie å få pene brasmer på målrettet meite. Suterfisket i Telemark var også et høydepunkt.

Målsetninger for neste år?
Vel, vi får se. Vet ihvertfall at rovfiske er prioritert - gjedde, gjørs, abbor og asp står på lista, og båten er klar til bruk (skal bare se om jeg får fjernet det dumme navnet)...

Stam, sørv, suter og brasmefiske blir nok også prioritert - muligens også en satsing på mort, for der har jeg en pers som bør fikses/fiskes på. Utover det er det noen arter jeg har lyst på i saltvann: Blålange, fjesing, vassild, spisskate, piggvar, havabbor, m.fl. Har vel noen igjen i ferskvann også, men her begynner det å bli vanskelig gitt...

Konkrete turplaner har jeg vel egentlig bare to av: Hardangerfjorden på våren og Storfjorden på høsten - utover det er det vel primært håp om å få til en sutertur, en eller flere brasmeturer, og kanskje harrturen jeg og Ståle har planlagt de siste 2 årene - vi får se hva året bringer...

PS: Og en siste ting: Jeg har en klar målsetning om å bli mye flinkere til å ta bilder og legge dem ut her på bloggen - vi får se hvordan det går også, har en tendens til å glemme det når jeg er ute. Men jeg skal prøve ihvertfall!

Ingen kommentarer: