8. september 2008

Båtfiske med M/S Laken - 2 turer

Hurdalssjøen 31.8 - med M/S Laken på tokt...
Vel... Jeg har siden i vår hatt en båt stående. Den skulle bare males litt og småflikkes på. Men planene forsvant i kjøkkenoppussing++ Etter ferien fikk jeg endelig gjort de småtingene som måtte gjøres, og så var jeg og Ståle klar for en liten testtur...

Vi tok turen opp til Dal og hentet båten, bunkret opp litt bensin på veien, og bestemte oss for å sette kurs mot sørenden av Hurdalssjøen, siden det tilsynelatende var nærmeste båtutsettingsplass. Problemet var bare at plassen var stengt med bom og merket "Privat", og vi fortsatte derfor opp langs Hurdalssjøen på jakt etter en fornuftig båtutsettingsplass. De aller fleste veier langs Hurdalssjøen viste seg imidlertid å ha et slikt koselig lite "Privat"-skilt, og til slutt var vi helt i nordenden. Der var det imidlertid en fin båtrampe, riktignok med betaling. De 50,- som skulle betales gikk dog rett gjennom kassa de skulle puttes i, så jeg tok dem med hjem igjen…

Båtutsetting gikk smertefritt, og jammen starta ikke motoren også! Oppdaget at årene lå igjen hjemme, så vi lurte en stund på hvor langt vi skulle tørre å gå, men motoren virka veldig snill, så vi turte oss et stykke avgårde. Tok noen runder langs land med rapala på slep i nordenden, og hadde faktisk ganske bra med action, men de fleste fiskene ville ikke sitte. Var borti to fisk jeg nesten vil tippe var ørret, ellers var det nok abbor og gjedde det gikk i, og det eneste som kom opp var to småabbor (2-300g) og en liten gjedde (1,5-2kg)... Prøvde også litt lakedunking fra båt i skumringa, men uten noe suksess.

Alt i alt en grei testtur - skal bare gjøre noen få modifikasjoner (fikse takluka, få på plass batteriet, ekkoloddet og elmotoren, fikse et agnbrett og et par ekstra stangholdere), så er skuta fult operativ. Neste tur går nok i Glomma, med start Vormsund tipper jeg!

Vorma/Glomma 7.9
Ny tur med M/S Laken - la ut båten ved Vormsund rundt 17.30 sammen med min bror. Planen var delvis å se om vi kunne lure opp noen gjedder, delvis å få sjekket ekkoloddet som jeg hadde montert. Det siste funka fint, det første ble med planen. Vi fiska oss ned Vorma, og opp igjen Glomma, forbi kirkeruinene og lakeplassen og helt opp til Frognerstranda. Så en del fisk på loddet, men de sto ganske dypt, og det var ingen action på stengene. I skumringa ankra vi opp utenfor lakeplassen og prøvde en liten stund etter lake - men vi var våte og kalde og satte snart kursen hjemover igjen.

Nå er ekkolodd, anker og takluke også på plass btw, så det kommer seg;-)...

Ingen kommentarer: