14. mai 2007

4 nye rovfiskturer

Var en tur i Rømua 5.5 - ikke stort å skrive noe om, det endte med totalblanking - ikke en gang en laue greide jeg å lure opp, det mest spennende som skjedde var vel at jeg fikk besøk av en fiskeørn...

Ny tur i Leira 7.5 sammen med Stein og Ståle - fin tur, til tross for en del vind og lite fisk... Stor fisk som cruisa i overflata - sto og så på den en stund mens den rolig svømte oppover - kunne nesten banna på at den var meteren lang, og da snakker vi fort 10+. Ellers ble det bare litt småpiping i nappvarslerene, en vederbuk på bunnmeita laue, samt laue og hork...

Nok en tur i Leira 9.5, nok en tur uten gjørs. Masse smånapping i skumringa, men ingen gjørs som ville la seg kroke. Fikk imidlertid kroka en småpen gjedde som tok en opp-poppa laue. De første gangene den var oppe tippet jeg 10-11 kg, da så jeg bare fremparten og den hadde digert hode og brei nakke. Var sikker på at jeg skulle miste den for jeg fisket med monofortom og enkel treble. Da den glei inn i håven etter å ha blitt kjørt meget pent nedjusterte jeg til 6-7kg, den mangla nemlig litt på lengden. Fisken var forresten 100% perfekt kroka i munnviken, og monofortomen var ikke skada en gang. Fasit endte imidlertid midt mellom anslagene mine: 8780g/102cm - grym kondis og den største gjedda mi på et par sesonger, så det var jo OK...

13.5 tenkte jeg og Ståle at vi skulle prøve oss på brasme og gjedde i en av Glommas kjente gyteevjer, og hadde litt troa på at det endelig skulle løsne der. Forholdene var flotte - passelig vannstand, vindstille, fin temperatur og regnet sluttet til og med da vi kom på plass litt over 20. Fisket var imidlertid til å grine av: Enorme mengder bittesmå lauer, noe litt større som rullet av og til (brasme eller buk), og gjeddeplask langt ute i evja, utenfor kastehold. Vi hadde alt i alt et forsiktig run på en av rovfiskstengene, utover det fikk vi et 20-talls lauer hver, og det var alt - jaja...

Ingen kommentarer: