30. mai 2006

Rovfiskmeite 26.5 & 28.5

Etter 4 dagers kaos på hjemmefronten - med steinlegging og støping av garasjegulv - og støv, grus og sand over alt... Fredagskvelden 26.5 ble det likevel en liten kveldstur til Øyeren etter gjørsen. Vannstanden var ekstremt høy men det var ikke så mye rovfiskaction som sist. Registrerte bare 2-3 forsiktige napp før Liv ville hjem. Fisket også opp noen lauer, men har fortsatt manko på agnfisk...
28.5 tok jeg med meg nabo Ståle til Glomma - og plassen der jeg hadde sykt bra gjeddefiske i forfjor (bl.a. 114 cm (ikke veid), 9.0 kg og 9.1 kg i løpet av 3 kvelder). Vannstanden var litt vel høy, og det var lite småfiskaktivitet der - men det så likevel lovende ut, så vi rigget oss opp. Prøvde å fiske noe fersk agnfisk, men det var vanskelig så det ble frosne lauer/flirer... Etter en stunds venting runnet den ene stanga til Ståle - først 4-5 pip, så et langt, seigt og rolig utras. Jeg stussa med en gang over oppførselen - den gikk bare ned og inn mot land, uten å hoppe eller kaste på seg slik alle gjedder jeg har fått der tidligere har gjort. Fikk likevel bakoversveis da jeg som den første fikk se på fisken - det var en DIGER gjørs. Greide etter litt styr å håve fisken for Ståle - og opp kom en praktfull gjørs på 6100g/81cm. Morsomt nok var dette faktisk Ståles første gjørs (!). I vårt område er 6,1 en helt fantastisk fisk - og jeg tror det går en stund før Ståle tar en større. Selv har jeg jo fisket kanskje 10-ganger så mange turer etter gjørs der, uten å passere 4 kg. Etter den ene fisken ble det ikke noe mer action - det er tydeligvis fortsatt litt feil forhold for gjedda - vannstanden i Glomma er for høy for denne plassen så jeg håper at vannet går litt ned snart.

Ingen kommentarer: